søndag 18. september 2011

Gulrotrundstykker

Det siste jeg bakte i den gamle ovnen, og som gjorde at vi fant ut at det var noe galt med den, var gulrotrundstykker. Og nå har jeg bakt dem for første gang i ny ovn. Ringen er sluttet!

Oppskrift
2 revne gulrøtter
5 dl melk/havremelk
75g smør
50 g gjær
Ca. 1 dl solsikkeskjerner
Ca. 0,5 dl linfrø
Ca. 1,5 dl kruskakli
2 ts salt
Ca. 1,5 l siktet speltmel. Jeg erstatter deler av dette med grovere typer mel og kjenner på deigen når den har fått nok mel.

Smelt smør og bland med melk til det har ca 37 grader. Ha i gjær i en bakebolle og ha så i væsken. Bland i gulrot og det tørre og elt det til en jevn og god deig. Føl deg frem på mengden mel. Hev i ca. 40 min.
Del deigen i to og trill hver av dem til to tjukke pølser. Skjær ca 1 cm tykke skiver og ha på plate. Blir ca 30 stk. Du trenger altså ikke rulle til boller. Hev i ca. 30 min og sett i ovnen i ca.12 min på 225 grader.
Yummi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar