tirsdag 23. august 2011

Lørdagens middag

Bedre sent enn aldri. :)

Lørdag lagde vi det vi nesten kan kalle signaturretten vår. :) Helstekt kylling med sopprisotto og appelsinsaus. Vanligvis bruker vi andeconfit, men helstekt kylling skjemmer ikke ut retten for å si det slik.
Lørdagens saus ble mislykket, men god. Sånn går det når man slumper. Haha!

Sopprisotto (brukt som tilbehør)
1-2 sjalottløk
1 fedd hvitløk (frivillig)
1/2 dl hvitvin (eller eplejuice)
1,5 dl risottoris
ca 1 l varm kyllingkraft
Sopp
Parmesan

Stek soppen i olje eller smør til den har gitt fra seg væske og deretter sugd det til seg igjen.

Stek hakket løk i litt olje. Ha i risen og rør til risen er blank. Ha i hvitvinen og la det surre på middels varme til væsken nesten er borte. Deretter sper du litt etter litt med kraft og rører jevnlig. Risen er ferdig når den er al dente. Dette tar ca 20 min. Jeg aner ikke hvor mye kraft jeg bruker rett og slett. Det kommer også an på hvor "rennende" du ønsker risottoen. Som du ser på bildet, er min ganske tørr da det tok litt tid fra risottoen var ferdig til sausen var klar. Her kunne jeg spedd med mer væske for å få den mer flytende, men det gjorde jeg ikke.
Ha i sopp og revet parmesan til slutt. Yummi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar